Jumaat, 19 Ogos 2011

Seperti Semakin Jauh


kau, aku, dia dan mereka.. semuanya mempunyai hati.. semuanya memiliki perasaan.. kita semua mengadap kearah kiblat yang sama. tetapi kenapa antara kita perlu ada rasa saling membenci? benci merupakan suatu perasaan yang datangnya dari hati.. hati... kadang2 kita merasakan diri kita sangat sempurna namun fitrah manusia yang tidak ada sempurna diatas bumi Allah ini. Namun Allah mencipta makhluk-makhluknya indah2 belaka..apabila kita merasakan kita mempunyai segala-galanya, wajah yang cantik/kacak, duit yang banyak, kasih sayang yang cukup dan kesihatan yang baik, kenapa sukar untuk kita bersyukur atas pemberian dariNya?? kenapa kita mudah leka atas kesenangan yang telah Allah limpahkan?

"Kun fayakun:" serangkap ayat al-quran diakhir surah yassin yang bermaksud ketetapan yang ditetapkan Allah terhadap makhluknya.
 
“Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah!” maka terjadilah ia.” (Surah Yassin : 82)
 
sesungguhnya setiap nikmat yang diperoleh sesungguhnya dariNya. jika Allah ingin menarik kembali segala nikmat yang telah diberikan, sekelip mata ianya lesap.
 
bukan niat aku untuk menjadi ustazah dipetang jumaat ini, tetapi aku ingin berkongsi rasa yang mungkin dapat kita sama2 muhasabah diri kita. seperti yang dikatakan tadi, kau,aku dan mereka semuanya tidak ada yang sempurna. kerana itu kita harus bersyukur dengan usia yang diberikan Allah terhadap kita. kita telah diberikan kesempatan untuk memperbaiki segala ketidaksempurnaan yang ada dalam diri ini.  syaitan telah berjanji akan menyesatkan umat islam. itulah janji syaitan yang telah diusir oleh Allah dari syurga. dan aku juga antara hamba Allah yang telah diuji.. pelbagai kekhilafan telah aku  lakukan. namun Dia memberiku umur yang panjang untuk aku berubah menjadi makhluk yang berguna disisNya. insyaAllah... alhamdulillah aku dapat menikmati umur 22 tahun pada 8 ogos 2011. terima kasih kepadamu ya Allah.. aku masih diberi kesempatan untuk melihat keindahan bumi ciptaanMU. sesungguhnya ruang yang paling besar adalah ruang untuk memperbaiki diri sendiri.


terima kasih atas kurniaan dariMu selama ini..

p/s: nukilan ikhlas dari hati aku yang selama ini alpa dengan "ujian" dariNya. semoga aku menjadi insan yang baik pada hari yang akan mendatang..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan